Надійний материк дитинства – Батьківщина

«Любов до Батьківщини і любов до людей є два швидких потоки, які, об’єднуючись, утворюють могутню ріку патріотизму»
В. Сухомлинський

Рідне місто – це той маленький світ, з якого починається знайомство дитини із великим світом. У дитини формується розуміння того, де вона народилася, хто її батьки… Перші роки життя – це мала Батьківщина, а історія людської долі – цінна сторінка літопису всього українського народу. Ні для кого не секрет, що не можна виховати сучасного патріота своєї Батьківщини без копіткої щоденної роботи у тісній співпраці із старшим поколінням, його досвіду та надбань родини, суспільства, держави.

Кожен маленький громадянин нашої України з молоком своєї матері переймає оту, сховану від людського ока, інформацію свого роду, своєї країни. Крім того, дитина завжди буде повторювати своїх батьків у ставленні до старших. Розмова членів родини старшого покоління з дітьми про минуле формуватиме повагу до нього ще з дитинства. Так батьківська педагогіка патріотичного виховання носить прикладний характер. Шкільна педагогіка лише підкріплює родинне виховання. Саме вчителі, учнівський актив допомагають формувати патріота-громадянина.

Тому завдання школи — донести до свідомості дитини важливість збереження славних традицій роду, країни, шанування подвигів попередніх поколінь заради збереження майбутнього нашого народу. Саме ці головні аспекти є основою патріотичного виховання Тернівської загальноосвітньої школи № 5, у центрі якого стоїть дитина, яка розвивається, формує свій світогляд і утверджується як особистість у тісній співпраці батьків, родини, педагогічного колективу, органу учнівського самоврядування, громадськості на базі знань історії, традицій та звичаїв народу, національної свідомості.

Патріотичне виховання є приорітетним напрямком виховної роботи в загальноосвітній школі № 5, складовими якого визначено: громадянське та національне виховання; морально-етичне та духовне виховання на основі вивчення традицій українського народу; військово-патріотичне виховання; правове виховання; краєзнавча та пошуково-дослідницька діяльність; соціальне проєктування; учнівське самоврядування.

Першоелементом національної культури є, безумовно, рідна мова. Завдання щодо відродження, збереження мови, знайомства учнів з найяскравішими представниками української літератури та літературою рідного краю вирішують учителі української мови та літератури, які впроваджують на своїх уроках різноманітні інтерактивні технології. Щорічні декади філології супроводжуються проведенням мовознавчих брейн-рингів та мовно-літературних квестів, лінгвістичних перегонів та літературних віталень, уроків мудрості та творчих майстерень.

У системі виховної роботи велике значення має щорічне відзначення пам’ятних дат та визначних подій: День українського козацтва, День української писемності та мови, День Соборності України, День рідної мови, День Перемоги, День вишиванки тощо. На жаль, серед пам’ятних дат є багато трагічних, які дають можливість нам, як нащадкам, проаналізувати помилки минулого, щоб уникнути їх сьогодні та в майбутньому, а саме: День вшанування пам’яті жертв Голодомору, День пам’яті героїв Крут, День вшанування Небесної сотні, День Чорнобильської трагедії, День пам’яті жертв Другої світової війни. Крім того, у школі відзначаються ювілейні дати відомих особистостей в історії української державності (літературних та громадських діячів). Найпопулярнішим серед них є щорічне святкування Шевченківських днів. У житті школярів стали традиційними шкільні свята (Свято першого та останнього дзвоника, День учителя, Школа має талант, Новий рік, Жіночий день) та українські народні свята (Свято Миколая, Різдвяні свята). Саме такі заходи закладають у свідомості дітей розуміння того, що вони є громадянами України.

Військово-патріотичне виховання є складовою частиною підготовки юнаків допризовного віку до військової служби. З цією метою в школі до Дня захисника Вітчизни, Дня козацтва та Дня Української армії проводяться цікаві інтерактивні позакласні заходи як для старшокласників, так і для молодших школярів. Для ефективної реалізації ідеї патріотизму важливим фактором є вивчення предмету «Захист Вітчизни», а також робота гуртка «Джура», метою якого є розвиток фізично здорового підростаючого покоління, формування свідомого ставлення до питань особистої та громадської діяльності, виховання патріотизму, любові та поваги до Батьківщини.

Основним завданням є підготовка до різних етапів змагань дитячо–юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл «Джура»». Участь у грі беруть усі вікові категорії учнів: початкова, середня й старша школа. Для молодшої вікової ланки це відбувається у вигляді такого етапу гри, як «Добра справа», для середньої – у вигляді інтелектуально-спортивних змагань, а для старшої – усе в сукупності, враховуючи й військову підготовку. В 2018-2019 навчальному році учні 4-А класу, звітуючи в області про свої добрі справи, посіли 6-те місце серед 21-ої школи регіону.

Формування правової культури школярів здійснюється насамперед на уроках та позакласних заходах із правознавства (тижні права). Цей предмет формує правосвідомість – необхідну ознаку правової держави, а також готує школярів до життя, закріплює навички правомірної поведінки, практичного застосування норм права, знайомить учнів із їх правами й обов’язками, які повинні знати всі громадяни держави. Крім того, у школі проводяться заходи, заплановані соціальним педагогом школи до Міжнародного дня ООН, Дня захисту прав людини тощо.

З метою виховання патріота-громадянина в школі стало доброю традицією організовувати навчальні та краєзнавчі екскурсії визначними місцями України. Завдяки ентузіазму класних керівників, учні школи впродовж 2018-2019 навчального року побували в Дніпрі, Запоріжжі, Новомосковську, Києві, Умані, Вінниці, Львові, Мукачеві, Ужгороді, Одесі, а також відвідали селища Петриківку та Галушківку. Подорожуючи, діти безпосередньо познайомилися з красою Батьківщини, її культурою, минулим і сьогоденням.

Знаходячись у діючій взаємодії зі структурними підрозділами органів місцевого самоврядування, учні школи активно беруть участь у проведенні міських урочистостей, вітальних та концертних програм, із задоволенням відвідують Тернівський краєзнавчий музей та залучаються до участі в мітингах до Дня Захисника Вітчизни, Дня Перемоги, Дня Гідності й Свободи, що проходять біля меморіалу міста. Завдяки впровадженню різних соціальних проєктів, учні школи стали активними учасниками проєктів, а саме: «Енергоефективна школа», «Розумний дім», «ЕКО-клас».

З метою вивчення історичного минулого українського народу, учні 11-го класу провели дослідницьку роботу за темою «Чорнобиль: портрет та долі 1986-2015», із результатами якої взяли участь у Всеукраїнському конкурсі дослідницьких есе під патронатом Чорнобильської історичної майстерні, Асоціації усної історії України та міжнародного освітнього центру Дортмунда в м. Харкові. Ця робота стала переможцем у номінації «Особливий внесок у збереженні спогадів очевидців». У 2015 році в школі було створено дошку пам’яті та пошани «Вони захищають Україну». Почесне місце на ній зайняли фотографії та відомості про батьків учнів та випускників нашої школи, які стали учасниками бойових дій у зоні АТО.

Крім того, при вході в приміщення міститься меморіальна дошка з іменем випускника школи Ігоря Петрова, який героїчно загинув у 1988 році під час виконання інтернаціонального обов’язку в Афганістані.

У межах волонтерської діяльності учні щороку вітають ветеранів війни, учасників бойових дій , які мешкають на території мікрорайону школи, та людей похилого віку, які в минулому були працівниками школи. Завдяки благодійним акціям, які проводяться в закладі, формується високий рівень громадської свідомості та духовності учнів. Щороку кошти, зібрані з благодійного ярмарку, який проводиться в школі вже шість років поспіль, передаються на лікування хворих дітей, які мешкають у нашому місті або ж на допомогу та підтримку воїнів АТО/ООС.

Крім того, щорічно діти від щирого серця виготовляють обереги та складають вітальні листівки з побажаннями здоров’я, миру та щастя військовослужбовцям, неодноразово збирали посилки воїнам та школярам, які перебувають на окупованій території і навчаються у Муратівській середній школі Новоайдарського району Луганської області, а також відвідували Павлоградський дитячий будинок із подарунками та допомогою у вигляді речей, іграшок, канцтоварів.
Учнівське самоврядування є універсальною формою активності учнів, яку можна з однаковим успіхом вважати як засобом життя учнівського колективу, так і прикладом творчої самореалізації особистості. Учасники шкільного самоврядування «Лідер» проводять різноманітні конкурси та майстер-класи, створюють декорації та фотозони тощо.

Завдяки чіткій структурі ради департаментів, шкільне самоврядування діє, як злагоджений колектив, дбає про цікаве та корисне шкільне дозвілля. На офіційному акаунті школи @perfectschool5 діти ведуть прямі ефіри, самостійно створюють публікаціїї. Таким чином, учні набувають певного досвіду у командній роботі та бажають пов’язати свою професійну діяльність із філологією, журналістикою та дизайном у майбутньому.

Отже, організована творча співпраця учнів, учителів та батьків Тернівської загальноосвітньої школи №5 справляє позитивний вплив на громадсько-патріотичне становлення учня, його духовне збагачення, самовдосконалення, розкриття його потенційних можливостей. І хоча будуть змінюватися часи, школа завжди вирішуватиме актуальне завдання виховання громадянина України, який знає і пам’ятає свій рід, рідну мову, поважає минуле і буде гідно творити майбутнє.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *